Thursday, May 15, 2008

Anis as-Sari

أنيس الساري

في تخريج و تحقيق الأحاديث التي ذكرها الحافظ ابن حجر العسقلاني في فتح الباري

Anis as-Sari

Fi Takhrij wa Tahqiq al-Ahadith allati Zakaraha al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani fi Fathil Bari

Pengarang :

Abu Huzaifah; Nabil bin Mansur bin Ya’qub al-Bassoroh

Semakan :

As-Syeikh Dr. Jasim bin Muhammad bin Mahalhal al-Yasin

Cetakan & Edaran :

Cetakan Pertama ( tahun 1426 H – 2005 M )

Muassasah ar-Rayyan , Lubnan & Muassasah as-Samahah

Jilid :

11 Jilid

( Jilid 1 – 9 dinamakan sebagai Majmu’ah al-Ula , jilid 10 – 11 Majmu’ah at-Thaniyyah . Jilid 11 disertakan dengan Indeks penuh kitab berdasarkan Permulaan Hadith dan juga berdasarkan Kitab dan Bab )

Penerangan Kitab :

Kitab ini ditulis khas sebagai khidmat kepada Hadith Baginda – selawat dan salam ke atasnya - . Pengarang kitab ini telah mentahqiq ( memastikan tahap dan darjat ) hadith-hadith yang dinyatakan oleh Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani dalam kitab Fathul Bari Syarah Sohih al-Bukhari. Malah pentahqiq juga telah mentakhrij ( mengeluarkan sumber asal ) hadith-hadith yang dinyatakan Imam Ibnu Hajar yang dinyatakan sumbernya, di samping menentukan darjatnya. Penulis kitab ini telah menggunakan masa selama hampir 20 tahun sejak tahun 1979 M untuk menyempurnakan tahqiq ini.

Ciri-ciri Khas :

Kitab ini turut dipuji oleh pakar Hadith dari Fakulti Syari’ah, Universiti Kuwait, iaitu Prof Mahmud bin Ahmad Tohhan. Kitab ini dibahagikan dalam 2 Majmu’ah. Majmu’ah pertama adalah tahqiq hadith-hadith mengikut huruf Mu’jam. Maka ini memudahkan pembaca merujuk dan mencari hadith. Majmu’ah kedua berdasarkan kepada susunan mengikut kitab Fathul Bari yang asal.

Perhatian :

Kepada para pembaca kitab ini ; ( dan juga mana-mana kitab sebenarnya ) , pastikan anda membaca Muqaddimah penulis dengan teliti. Jika tidak anda akan hanyut dan lemas dengan pelbagai istilah dan keliru dengan kaedah penulisan kitab ini. Kitab ini umpama ensiklopedia yang menerangkan secara terperinci dan padat darjat setiap hadith yang dinyatakan oleh Imam Ibnu Hajar dalam Fathul Bari . Kitab ini bukanlah kitab yang sesuai bagi mereka yang baru mempelajari ilmu Hadith, namun anda perlulah memahami ilmu Manahij Muhaddithin , ilmu berkenaan Sohih Bukhari secara khusus dan berkenaan Fathul Bari secara khusus serta mempunyai asas dalam ilmu Takhrij dan Jarah wa Ta’dil.

Harga :

JD 60 sahaja !

No comments: