Thursday, May 15, 2008

al-Bidayah wa an-Nihayah

البداية و النهاية

Al-Bidayah wa an-Nihayah

Pengarang :

Al-Imam al-Hafiz al-Muarrikh Abi al-Fida’ ; Isma’il bin Kathir ( 701 H – 774 H )

Tahqiq, Takhrij & Ta’liq Hadith :

Dr Muhyiddin Dib Mastu & Dr ‘Ali Abu Zaid Abu Zaid

Semakan :

As-Syeikh ‘Abdul Qadir al-Arnaout & Dr Basyar ‘Iwadh Ma’ruf

Cetakan & Edaran :

Cetakan Pertama ( tahun 1428 H – 2007 M )

Dar Ibn Kathir , Dimasyq - Beirut

Jilid :

11 Jilid

( yang merangkumi 20 Juzu’ , jilid 10 - 11 adalah indeks keseluruhan kitab, malah indeks ini disediakan dengan cukup terperinci dan memudahkan sesiapa merujuk sebarang maklumat dalam kitab ini )

Penerangan Kitab :

Kitab ini adalah kitab sejarah Islam yang terkenal dan ditulis oleh ulamak Islam terkemuka; Ibn Kathir. Kitab ini telah ditahqiq dan disemak darjat setiap riwayatnya demi memastikan sumber-sumber sejarah yang tersusun indah ini benar-benar sahih dan tidak diragui lagi. Kitab ini menghimpunkan sejarah bermula dari diciptanya makhluk hingga ke tahun 768 H. Manakala dalam jilid ke 9 ( iaitu Juzu’ 17 ) Ibn Kathir telah memuatkan perihal an-Nihayah iaitu hari Akhirat. Dan jilid ini telah ditahqiq khusus oleh pakar Hadith terkemuka iaitu as-Syeikh ‘Abdul Qadir al-Arnaout.

Ciri-ciri Khas :

Proses tahqiq dan kajian kitab ini telah diketuai oleh pakar hadith terkemuka , as-Syeikh ‘Abdul Qadir al-Arnaout. Cetakan kitab ini cantik, menarik dan berwarna di samping menggunakan jenis kertas ‘ Syamu ‘ iaitu kertas kuning berkualiti tinggi.

Perhatian :

Kepada para pembaca kitab ini ; anda cukup bertuah kerana kitab ini dilengkapi dengan maklumat lengkap Ibn Kathir di samping anda turut didedahkan dengan maklumat am berkenaan kitab ini sejak zamn penulisannya. Anda juga didedahkan dengan proses kitab ini ditahqiq dan disemak semula.

Harga :

JD 86.500 sahaja !

No comments: